یزدفردا :اين مطلب در برگيرنده نوشته "انعكاس آيينه شماره 222" با عنوان "هدف از نامگذاري و برگزاري روز معلم در ايران" به قلم رضا سلطان زاده  مدير مسئول است.


هدف از نامگذاري و برگزاري روز معلم در ايران

نهاد فرهنگي سازمان ملل متحد «يونسكو» روز پنجم اكتبر، «‌13 مهر» را روز جهاني معلم نامگذاري نموده و ايران از جمله كشورهايي است كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در جريان اين تصميم بوده و بر آن صحه گذاشته است.

آن گونه كه اعلام گرديده هدف از نامگذاري روز معلم عنايت و توجه به وضعيت زندگي و معاش معلمان و كيفيت تدريس و فعاليت آمورشي اين گروه از جامعه مي‌باشد.

خلاصه‌اي از ماجراي نامگذاري روز معلم در 12 ارديبهشت ماه به شرح زير مي‌باشد!

«تعدادي از معلمان شهر تهران، براي اعتراض به لايحه حقوقي خود از صبح روز سه‌شنبه 12 ارديبهشت ماه سال 1340 در ميدان بهارستان مقابل مجلس شوراي ملي تجمع كردند.. .

سرگرد ناصر شهرستاني، رئيس كلانتري بهارستان، كه از دست معلمان كلافه شده بود مستقيماً به سمت آنان با اسلحه كمري شليك كرد. گلوله‌اي به سر ابوالحسن خانعلي خورد و خون او سنگفرش ميدان بهارستان را رنگين كرد. دو نفر هم مجروح شدند.. .

خانعلي با مدرك ليسانس در سال 1335 به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود و علاوه بر شغل معلمي دانشجوي دوره دكتراي فلسفه دانشگاه تهران بود.. .

معلمان همكار زخمي خود را به بيمارستان بازرگان منتقل كردند كه به دليل شدت جراحات درگذشت. پيكر بي‌جان خانعلي به مسجدي در خيابان اسكندري در غرب تهران منتقل شد و معلمان خود را براي تشييع جنازه با شكوه او آماده كردند. روز چهارشنبه 13 ارديبهشت تابوت خانعلي بر سر دست معلمان و دانشجويان از خيابان اسكندري به سوي ميدان بهارستان به حركت درآمد. تهران بعد از كودتاي 28 مرداد چنين جمعيتي در خيابانهاي خود نديده بود. تشييع جنازه 4 ساعت طول كشيد.. .

شاه با استعفاي شريف امامي نخست وزير وقت موافقت كرد و روز 16 ارديبهشت علي اميني، به دربار دعوت شد تا در مورد تشكيل كابينه رايزني كند. گفته مي‌شود شاه همواره از علي اميني مي‌ترسيد. اميني دولت تشكيل داد.. .

سرگرد شهرستاني دستگير و مدتي زنداني شد. با سقوط دولت اميني، او نيز از مجازات رست. معلمان تهران در اجتماع چند هزار نفري خود در 18 ارديبهشت سال 1340 روز 12 ارديبهشت را روز معلم اعلام كردند.. . »1

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران روز معلم مصادف با شهادت علامه استاد مرتضي مطهري برگزار مي‌گردد اين روز و هفته معلم را گرامي مي‌داريم. در برابر همه معلمان و دانش‌آموزان و دانشجوياني كه براي احقاق حق شرعي و قانوني خود سختي كشيدند و به زندان افتادند و يا در سال‌هاي مختلف به ويژه در دوران دفاع مقدس در صحنه‌هاي نبرد حق عليه باطل به درجه رفيعه شهادت نائل آمدند احترام مي‌گذاريم و ياد و خاطره همگي آنان را زنده نگه مي‌داريم و از پروردگار غفار علو درجات براي معلمان و مربياني كه به ما درس زندگي آموختند مسئلت داريم معلماني كه خواستار آزادي تفكر، ‌عدالت اجتماعي، استقلال فكري و آزادي خواهي به معناي واقعي اسلامي آن هستند.

«گروهك منحرف فرقان در آغاز با نام گروه «كهفي‌ها» جلساتي را برگزار مي‌كرد و بعد به نام فرقان شهرت يافت.

اكبرگودرزي رييس اين گروه، از آيات شريفه قرآن برداشت‌هايي داشت كه به صورت جزوه پخش مي‌شد.

آيت‌ا... شهيدمطهري آثار و نوشته‌هاي اين گروه را مطالعه مي‌كرد و به شبهات آنان پاسخ مي‌داد نقل مي‌كنند به شهيدمطهري مي‌گفتند: در شان او نيست كه به اين گفته‌ها پاسخ دهد. جواب مي‌داد: كه آدم‌ها مهم نيستند مهم اين است كه اين گونه نوشته‌ها چه اثري بر روي خوانندگان و مخاطبان به ويژه جوانان مي‌گذارد.

گروه فرقان در 12 ارديبهشت 1358 آيت‌ا... مرتضي مطهري را ترور كرد كه به شهادت آن روحاني انديشمند و عالم بزرگوار اسلام شناس منجر شد. اعضاي اين گروه تروريستي افراد ديگري از جمله شهيد دكترمحمد مفتح را در آذر ماه 58 ترور نمودند وعده‌اي را هم شناسايي كرده بودند كه خوشبختانه موفق به انجام نقشه‌هاي پليد خود نشدند و در هيجدهم دي ماه 1358 و بعد از آن گودرزي همراه با تعدادي ديگر از ياران خود دستگير و در سوم خرداد ماه 1359 رهبر گروه و چند نفر ديگر از همدستانش اعدام و تعدادي نيز به حبس ابد محكوم شدند.»2

مراسمي در 12 ارديبهشت ماه هر سال به مدت يك هفته برگزار مي‌گردد. طبق دستورالعمل‌هاي صادره و ارسال بخشنامه‌هاي گوناگون و با تشكيل جلسات متعدد به طور متوسط تقريباً از هر ده هزار نفر معلم يكي از آنان به عنوان نمونه كشوري و تعدادي معلم نيز در هر شهرستان و استان به عنوان معلم نمونه انتخاب مي‌شوند. جوايزي به آنها اهداء مي‌گردد در اين روز معمولاً در دبستان‌ها و گاهي در مدارس راهنمايي تعدادي از دانش‌آموزان هدايايي براي معلمان خويش خريداري مي‌كنند با پول و همت عده‌اي از اولياء و مربيان و يا خيرين جلساتي براي بزرگداشت مقام معلم و با تقديم هدايايي به آنان برگزار مي‌گردد. تا چه حد اين روش‌ها با شخصيت و احياناً ‌تقدير يا تحقير مقام واقعي معلم همخواني دارد بايد در مقاله‌اي ديگر به آن پرداخت و با انجام اين گونه اعمال ميزان تقدير و تحقير مقام و منزلت معلم را بررسي كرد.

معلم در كلاس، درس آزادي مي‌دهد اگر در جامعه‌اي آزادي به معناي واقعي و معنوي و حقيقي آن نباشد كه حقوق عموم مردم از جمله خود معلم ضايع مي‌شود.

«بايد معلم به مقدار وسع و توانايي خويش حق را بدون مجامله و سازشكاري اظهار كند اگر مشاهده كرد كسي از حق روي گردان شده و يا در كيفيت طاعت او از خداوند متعال، كوتاهي و نارسايي وجود دارد بايد او را در رهنمون گشتن به حق ياري دهد» 3

گرچه در سال‌هاي اخير به افزايش حقوق معلم البته نه متناسب با تورم و گراني موجود توجه شده و جا دارد از متصديان امر و مسئولان اجرايي سپاسگزاري كرد. اما پرسشي مطرح است: آيا در زمينه تامين مسكن، داشتن خدمات بيمه، امكان مسافرت سالي چند روز براي زيارت يا سياحت، فراهم نمودن وسيله نقليه مناسب و در نهايت براي اينكه معلم توانايي اداره و ادامه يك زندگي آنهم نه در حد مسئولان اداري و يا كارمندان بعضي از نهادها و موسسات داشته باشد به زندگي و وضع معيشتي اين طبقه توجه كافي و لازم شده است؟

اگر معلم و يا يكي از اعضاي خانواده‌اش به بيماريهاي سخت دچار شوند كدام مرجع و سازماني به وضعيت نابسامان آنها رسيدگي مي‌كند؟

دكتركاظم اكرمي نماينده مردم همدان در دوره اول مجلس شوراي اسلامي و وزير آموزش و پرورش در دوران جنگ معتقد است: معلمان ابتدا در توسعه فرهنگي كشور شركت دارند وبه تبع توسعه فرهنگي است كه توسعه اجتماعي و اقتصادي در جامعه‌اي حاصل مي‌شود. معلمان جامعه ما دغدغه‌هايي دارند كه دغدغه معيشتي يكي از آنهاست. مسلماً معلماني كه گرفتاري معيشتي دارند با رضايت و اخلاص لازم كار نمي‌كنند. اما به نظر من دغدغه‌هاي اداري و فكري معلمان كم اهميت‌تر از دغدغه معيشت نيست معلم مي‌خواهد رييس مدرسه او از جهت علمي و سابقه كار و اخلاق و ديانت شايستگي لازم را داشته باشد، معلم مي‌خواهد به راحتي از مدير مدرسه و مسئولان انتقاد كند و اگر انتقاد او درست باشد مورد توجه قرار ‌گيرد و اگر نبود اخلاقاً و منطقاً به او پاسخ داده شود.»

معلم همواره به ياد اين جمله استاد شهيدمطهري است كه مي‌فرمايد « تنها با آزادي فكر و انديشه مي‌توان از اسلام دفاع كرد».

آيا تنها با احترام گذاشتن به معلم يا با برپايي جلسات يك روزه يا يك هفته‌اي براي وي، دسته گل به گردن او انداختن، عكس و فيلمش را در تلويزيون نشان دادن‌، بوسه بر دست يا چادر معلم زدن، سخنراني‌هاي آنچناني بعضي از وزراء، مديران كل و روساي ادارات و سازمان‌ها در روز معلم و گاه جنبه‌هاي قداست‌آميز به وي دادن مشكل اين طبقه را حل مي‌كند؟

چرا بعضي از مقامات آموزش و پرورش اقداماتي كه در جهت بهبود زندگي معلم يا پرداخت حق وحقوق قانوني آنها انجام مي‌دهند بارها و بارها در رسانه‌هاي مكتوب و صدا و سيما اعلام مي‌كنند، آيا از خود مي‌پرسند چرا بقيه وزراء و يا روساي سازمان‌ها كه افراد شاغل در مجموعه اداري آنها به مراتب زندگي مناسب‌تري از معلمان دارند و از امكانات بهتري در زمينه مسكن، بيمه و مسائل رفاهي استفاده مي‌كنند از وضعيت آنها دم نمي‌زنند؟




پي‌نوشت‌ها:

1- نقل از خبر آنلاين 11/2/89

2-هادي نجفي – تهران امروز 15/2/90

3- «آداب تعليم و تعلم در اسلام»، شهيد ثاني قرن دهم هجري، صفحه 218

نظر :


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا